Merhaba arkadaşlar, bu yazımda sizlerle internette gezerken dikkat etmeniz gereken şeylere, internet ve bilgisayar güvenliğinizi nasıl sağlayacağınıza, virüslerden – dolandırılamadan vb şeylerden nasıl korunacağınıza bilgim yettiğince değineceğim.

İnternet dünyası teknolojiyle beraber sürekli gelişiyor ve her gün biraz daha sokuluyor hayatımıza. Artık arkadaşlarımızla internet üzerinden iletişim kuruyoruz, alışverişimizi internetten yapıyoruz, haberleri internetten okuyoruz. Günlük birçok işimizde internetle içli dışlıyız. Peki bu verilerimiz ne kadar güvende? İnternet dünyası geliştikçe hack dünyası da gelişmeye devam ediyor. Hiç anlayamayacağınız bir şekil dolandırılabilir, sosyal medya hesaplarınıza virüs bulaştırabilir ve daha pek çok kötü olaya kurban gidebilirsiniz. Şimdi aklıma geldikçe birer birer örnekler ve açıklamalar vereceğim.

Https Protokolü, Form Verilerinin Güvenliği

https protokolü, güvenlik için gerekli

Bir siteye girdiğinizde adres çubuğunda sitenin başında https:// yazısını görürseniz ve yazı yeşilse (kırmızı veya sarı renkli olabilir, böyle durumlarda sitenin ssl sertifikası güvenilir değildir demek olur.) o siteden gönderdiğiniz form verileri (isim-soyisim-yorum bölümü, iletişim bölümü, kredi kartı bilgileri gibi pek çok şey olabilir.) şifrelenerek karşı tarafa gönderilmiş olur ve böylece bilgileriniz güvenli bir şekilde karşı tarafa gider. HTTPS sertifikası olmayan alışveriş sitelerinden alışveriş yapmanız çok sakıncalı durumlar doğurabilir, kredi kartı bilgileriniz başkalarının eline geçebilir. Dikkatli olunuz.

Yan Sekmede veya Yeni Sekmede Açılan Reklamlar

Bu türde olan reklamların neredeyse hiçbir hayırlı türlüsü yoktur. Zaten websitesi sahipleri de o reklamların içeriğini sevdiği ve desteklediği için koymazlar, maksat sadece para kazanmaktır. Ama işini güzel yapanların hakkıdır oraya sözüm yok, ışık hızıyla bu reklamları oradaki hiçbir bilgiye inanmadan, oradaki hiçbir veriyi kesinlikle indirmeden kapatın. Bi örnek verecek olursak;

popunder ve popup reklam zararları

Evet bu kardeşimiz aklınca bize bişeyler vaad ediyor, kulak vermeyiniz 😀 Bilgisayarınıza bu ve benzeri ne idüğü belirsiz hiçbir programı kesinlikle kurmayın, kendinizi tehlikeye atmayın.

Sahte İndirme ve Oynatma Butonları

Program ve oyun indirme sitelerinde, film ve dizi sitelerinde bu reklamlara çok sık rastlayabilirsiniz. Bazısı o kadar gerçekçi olur ki normal download butonunu bulamaz ve ona basarsınız. O reklam türünün 1000 kuruluma 100 tl veren paketleri bile var insanın gözünü para bürüyünce ziyaretçi napmış netmiş onu hiç alakadar etmiyor. Bu butonlardan indirip kurduğunuz programlar adeta bilgisayarınıza yapışır, her halta atlar, tarayıcılarınıza reklam virüsü ekler herbi şeyi yapabilir yani. Sakınmanız için birkaç örnek vereyim;

sahte download butonları

sahte indirme butonları

Hileler, Full Yazılımlar, War3z Dosyalar

Bu tür dosyaların içi ana baba günü gibidir genelde arkadaşlar. Yani bi programın adını yazıp sonuna full yazıp veya bir oyunun adını ve sonuna hilesi yazıp aratarak girdiğiniz hiçbir siteye ilk başta güvenmeyin. Sitenin kalitesini araştırığın, içeriğe şöyle bir bakın. Çünkü haydan gelen huya gider mantığı çok var buralarda. Sen oynadığın oyun için hack indiriyorsun, bakıyorsun virüssüz. Aa, demekki sorun yok diyorsun. Burada çok büyük bir yanılgıya düştüğünü bilmeni isterim. Keylogger, R.a.t (Remote Administrator Tools – Uzaktan Yönetim Araçları), botnet gibi sizin bilgisayarınızın kullanılmasını sağlayacak yazılımlar crypter programlarıyla çeşitli şifreleme yöntemleriyle antivirüslerden gizlenilebiliyor. Bir de binder ismi verilen programlarla virüs indirmek istediğiniz asıl dosyayla birleştiriliyor ve ruhunuz bile duymadan bilgisayarınıza sızılmış oluyor. Bilgisayarınızdaki virüs r.a.t ise sürekli kendini tekrar crypt edilmiş dosyayla değiştirerek aylarca – yıllarca bilgisayarınızda barınabilir. Başka bir örnek ise full scriptler, war3z diğer eklenti – tema – dosyalar için verelim. Bu dosyaların içinde sizin site bilgilerinizi çalabilecek exploit adı verilen kodlar eklenmiş olmasına çok sık rastlanıyor. Yani bir yerden full script – dosya ve benzeri şeyler indirirken iki kere düşünün. Antivirüs hiçbir şeye yetmiyor. Bilgisayarınızdan keylogger-r.a.t-botnet tarzı yazılımları nasıl temizleyeceğinize başka bir yazımda değineceğim.

İlgi Çekici (Genelde Cinsel) Sosyal Paylaşımlar – Mesajlar

Bugün Facebook’unuza girdiğiniz, öyle anasayfada takılıyorsunuz. Birde ne göresiniz! En iyi arkadaşınız Şehmuz süper video ya izleyin gibi birşey paylaşmış. Fotoğrafta karı kız resimleri falan akıyor gidiyor. Lan diyorsunuz bu böyle şey paylaşmaz, merak ediyorsunuz doğal olarak. Basayım nolacakki diyorsunuz. Ah be, niye diyosun onu 😀 Bu türde paylaşımlar eğer o linke basıp uygulamaya izin verirseniz veya tekrar facebook giriş sayfasına yönlenir de tekrar şifrenizi girerseniz hesabınızı ele geçirmiş oluyorlar. Bu hesaplar el altında üçüncü şahışlar tarafından biriktiriliyor ve bu tür paylaşımlar – sahte telefon reklamı gibi şeyler – yani reklam yapmak için satılıyor. Böyle bir şey yaptıysanız şayet, hemen Facebook şifrenizi değiştirin ve hesabınıza giriş yapılıyken bu linke tıklayıp uygulama ayarları sayfasını açın.

facebook virüs uygulama kaldırma

Facebook ile Giriş Yapılanlar – İsimsiz Giriş Yapılanlar’daki tüm uygulamaları fareyi üstüne getirdiğinizde çıkan çarpı tuşuyla kaldırın. Daha sonra oranın aşağısındaki Uygulamalar, İnternet Siteleri ve Eklentiler bölümünden düzenleye tıklayarak Platform’u Devre Dışı Bırak’a tıklayın. Reklamlar hala duvarınızda vs paylaşılıyorsa token kodunuz (facebook hesabınızın anahtarı diyebiliriz) başkalarının eline geçmiş demektir, Facebook ile iletişime geçin.

Bu konuda başka bir örnek olarak Twitter’da DM (Direkt Mesaj) olarak veya yine o reklam uygulamalarıyla atılmış tweetler aracılığla yayılan virüsten bahsedebiliriz. Eğer böyle bir şeylere basıp uygulamaya izin verdiyseniz Twitter’ın Ayarlar/Uygulamalar bölümüne girerek oradaki tüm uygulamalara erişim iznini kaldır diyebilirsiniz, sorun düzelecektir.

Bu sosyal paylaşımlarda her zaman dikkatli olmak, hiçbir şekilde hesabınızdan bir şey için izin verilmemesini sağlamanız ve sitelerin kendisinden başka hiçbir yerde şifrenizi girmemeniz çok önemlidir.

Hediye Reklamları (Iphone 6 kazanma şansı, kontör falan)

Bu tür reklamlar genelde sizin iletişim bilgilerinizi toplayıp sms vb. araçlar ile reklam yapacak servislere satmak, telefonunuzdan biryerlere sms göndererek hattınızı adeta soyup soğana çevirmek için ayarlanır. Adam akıllı site olmadıkça kimsenin kimseye bir şey verdiği yok, lütfen en ufak bir umursama göstermeyiniz.

 

Şimdilik bu kadar, daha yeni bilgiler buldukça yazıyı güncelleyeceğim. Son olarak bilgisayarınıza Avast Free Antivirus kurmanızı tavsiye ederim. Tereddüt ettiğiniz hiçbir linke doğrudan tıklamayın, yeni gizli sekme açın ve orada deneyin. Chrome’da gizli sekmeyi Ctrl+Shift+N kullanarak açabilirsiniz. Herkese iyi günler dilerim.